Do Museums Innovate in the Conservation and Restoration of Artwork? Differences between Countries

Blanca de Miguel-Molina, José L. Hervás-Oliver, María de Miguel-Molina, Barbara Hedderich

Resumen


This paper examines the types of artwork restoration innovation that museums undertake, and how their knowledge bases influence these innovations. The study is based on a sample derived from a survey of 167 museums in 43 countries, with 90 of the museums having a restoration and conservation department. The sample selected for this paper includes 59 museums from nine countries: South Africa, the United States, Austria, Germany, Norway, Poland, Spain, Switzerland and the United Kingdom. Two important conclusions can be inferred from the results obtained in this paper. The first is that museums in these nine countries do innovate in the restoration and conservation of artwork. The second is that innovation performance, and the works that museums are able to restore, depend on the combination of symbolic, analytical and synthetic knowledge bases.

Keywords: creative industries, innovation, artwork restoration, museums.


¿Innovan los museos en la Conservación y Restauración de obras de arte? Diferencias entre países

Resumen: Este artículo examina los tipos de innovación que llevan a cabo los museos en la restauración de obras de ar te, así como la influencia de las bases de conocimiento en dichas innovaciones. Los datos proceden de una encuesta respondida por 167 museos de 43 países, de los que 90 tienen departamento de conservación y restauración. La muestra para este artículo incluye a 59 museos de 9 países: Sudáfrica, Estados Unidos, Austria, Alemania, Noruega, Polonia, España, Suiza y Reino Unido. El artículo ofrece dos conclusiones importantes. La primera es que los museos de estos nueve países innovan en la restauración y conservación de obras de arte. La segunda, que los resultados de la innovación, así como los trabajos que los museos restauran o son capaces de restaurar, dependen de la combinación de las bases de conocimiento simbólica, analítica y sintética. Esta segunda conclusión representa un avance importante en el análisis de las industrias creativas y culturales, en las que el conocimiento simbólico es visto como una característica distintiva.

Palabras clave: industrias creativas, innovación, obras de arte, restauración, museos.

Palabras clave


creative industries; innovation; artwork restoration; museums

Texto completo:

PDF


DOI: https://doi.org/10.37610/dyo.v0i50.428

Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.